Lněné semínko

Dnešním příspěvkem Vám chci začít představovat semínka z hlediska jejich prospěšnosti pro naše těla. Postupně Vám představím lněné semínko, sezamové semínko, chia semínko, dýňové semínko, slunečnicové semínko, alfaalfa, konopné semínko a makové semínko.

Proč vůbec jíst semínka?
Nejvíce se mi líbí vysvětlení makrobiotiků.
"Semínka se nacházejí na počátku svého životního cyklu a jako takové v sobě nesou svěží, novou energii. Díky ní se budete cítit mladistvě a budete odhodlaně a nadšeně prozkoumávat, rozvíjet a začínat nové věci. Semínka patí mezi zdravé, živé potraviny obsahující silnou, čistou životní sílu."
(Brown, S. G., S. 82)

Prostě jsou semínka zdravá a chutná. Já osobně si např. ráda dávám opražená a lehce posolená dýňová či slunečnicová semínka večer k filmu místo brambůrek :-). Z lněného či sezamového semínka si zas dělám čaje apod. Více u konkrétních druhů semínek. Tak hurá jdeme na to.

Jako první Vám představím lněné semínko.
Zdroj: spektrumzdravi.cz

Lněné semínko
Ať se zeptáte kohokoliv, zajisté bude minimálně o lněném semínku vědět, že pomáhá při potížích s trávením. Je asi nejčastěji užívaným semínkem při zácpě. Ale k tomu se dostaneme.
Lněné semínko jsem jako první zvolila především proto, že je to plodina, která se pěstuje v českých zemích odnepaměti a podle mého názoru na něj lidé už skoro zapomněli. Okolo mě všichni šílí z psyllia a podobných "novinek", přitom si neuvědomují, že se u nás pěstuje možná i lepší plodina a tou je právě len.
Prospěšné vlastnosti lnu:
Len obsahuje v první řadě obrovské množství vlákniny, dále omega 3 mastné kyseliny, bílkoviny a velké spektrum vitamínů a minerálních látek (vit. B, C, E, železo, draslík, vápník a hořčík).
Co léčí len?
  • žaludeční problémy (záněty, vředy, ...) - len vytváří při kontaktu s vodou sliz, který v žaludku a střevech vytváří ochranu, která stěny orgánů chrání a urychluje následnou regeneraci
  • zácpa - opět poděkujmě slizu, který působí stejně jako např. výše zmiňované psyllium. Váže na sebe škodlivé látky, které vyvede z těla ven. 
  • prevence proti virovým onemocněním - len obsahuje fytochemikálie, které mají antivirové účinky.
  • zvyšuje pružnost šlach a odolnost kloubů
  • snižuje vysoký krevní tlak 
  • snižuje vysoký cholesterol
  • působí jako prevence proti rakovině
  • pomáhá při kožních problémech - nejen že jej můžete užívat vnitřně, ale pomůže i při akutních zánětech či poraněních, kdy můžete nechat len nabobtnat ve vodě, rozmixovat a poté přikládat přímo na ránu 
  • pomáhá i na hormonální úrovni. Je vhodný např. při nepravidelné menstruaci nebo při snaze o miminko, tedy předtím než se začnete o miminko snažit, je dobré si dát nějakou čistící kůru, jejíž součástí může být právě konzumace lnu. 
  • pomáhá při premenstruačních potížích, ale rovněž i ženám v přechodu
  • pro TĚHOTNÉ: konzumace lnu před porodem usnadňuje porod (uvolňuje porodní cesty) a pomáhá nastartovat správnou tvorbu mléka (i co se kvality týče)
Na co je len ještě vhodný?
Např. jako náhrada vajec u veganů. O tom jsem zde již psala dříve.

Pozor! S ničím se to nemá přehánět! Tedy ani s lněným semínkem. Určitě ho nekonzumujte více jak 2 - 3 lžičky denně! 

Já osobně lněné semínko konzumuji nejčastěji v podobě čaje nebo oleje. 2 lžičky lněného semínka potluču v hmoždíři a poté zaliju vodou a krátce povařím (cca 10 minut), vznikne trošku hustší čaj, který v průběhu dne vypiji. Takovýto čaj si připravuji 5x týdně. Olej přidávám do jídel zastudena. Do kaší, polévek po dokončení, salátů,...
POZOR! Lněný olej vždy uchovávejte v lednici a co nejrychleji jej zkonzumujte. Rychle podléhá oxidaci. Nejčastěji se uvádí 30 - 60 dní. Nikdy nekupujte olej tam, kde jej neskladují v lednici! Já osobně kupuji čerstvý olej od Vom Fass nebo od Bio nebio. 

Len je dobrý přidávat do slaných sušenek, polévek, nebo si z něj můžete připravit chutný nápoj (rozmixujte 2 dcl oblíbený juice s 1 lžící lněného semínka).

Zdroje:
Brown, S. G. 2010. Makrobiotika pro každž den. Praha: IKAR.
Lužná, D. 2010. Vaříme pro děti podle makrobiotických zásad a nejen pro ně. Olomouc: ANAG. 
Zemanová, H. 2010. Bioabecedář. Praha: Smartpress.

Komentáře

  1. Lněné semínko (a i ty ostatní) mám moc ráda. Osobně ho dávám nejčastěji do ovesné kaše :) O čaji jsem tedy ještě neslyšela, ale zní to zajímavě :)

    OdpovědětVymazat
  2. Teda o tom čaji jsem taky ještě neslyšela. Jak chutná? Možná ho zkusím :-) Těším se na pokračování.

    OdpovědětVymazat
  3. Čaj je pro mě taktéž úplnou novinkou. Lněné semínko mám doma pořád od doby, kdy jsem se začala vyžívat ve zdravých výživách. Musím potvrdit, že se mi fakt hned zlepšilo zažívání. Občas jsem si ho namočila přes noc a buď jsem ten sliz snědla jen tak ( to se mi později zprotivilo :D ) nebo ho přimíchala do nějaké kaše či jogurtu. A mimochodem dnes jsem si v DM koupila lněný olej, který je taky úžasný. Mám ho ráda na lžičku jen tak, do salátů, pomazánek, nebo na tvaroh :) A jsem ráda, že jsi hned nezačala o chia, jelikož jsem je dnes všude sháněla po městě a řekli mi, že do jara je výpadek na trhu a nebudou :(

    OdpovědětVymazat
  4. o chia snad zítra a poradím i tip, kde sehnat i teď ;)
    jinak čaj z lněného semínka nechutná nijak převratně... ale dá se... tak je to takové zpestření pro ty, co pijí jen vodu ;) ale to zažívání po pravidelné konzumaci je senzační!!!

    OdpovědětVymazat
  5. Lenka, ďaľší príspevok od Teba, ktorý opäť nesklamal, práve naopak :-) Ľanové semiačka mám rada, najradšej ich pridávam do cesta, keď doma pečiem chlieb (zásadne nekupujem!). O tom čaji som nepočula, ďakujem za tip, lebo aj ja som tá, ktorá pije iba vodu ;-) No a teším sa na príspevok o chia, ďaľšia skvelá zdravá dobrotka. Ja si pripravujem doma raw puding práve zo spomínaných chia :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hezký den :-)

      Co to, prosím, je raw-puding?
      Mějte se pěkně ;-)

      Vymazat
    2. raw neboli živá strava... česky vitariánství. je to potrava připravovaná do 42°C, tudíž nevařená... ;) raw puding z chia semínek se dělá tak, že se např. mandlové mléko smíchá s chia semínky a ty se nechají nabobtnat, čímž mléku dají hustotu podobnou pudingu ;)

      Vymazat
    3. Dobry den,chtela bych se zeptat,jestli se mohou denne jist jak chia tak lnena seminka,napr.rano 2lzicky chia a vecer 2 lzicky lneneho seminka,jestli mi to neuskodi?Dekuji za odpoved

      Vymazat
  6. Čo sa stane pri väčšom počte ako sú 2-3 lyžice? :-O
    Občas si totižto robím taký tvaroh s ľanovým olejom,
    ľanovými semiačkami a poprípade nejakým ovocím
    a no aspoň tie dve lyžice tam asi dám, plus ten olej :/

    http://novy-zaciatok.blogspot.sk/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Majko, tak předně si myslím, že s ničím, ani se super zdravými potravinami se to nemá přehánět... Píšu to u každého článku, protože jsou i tací lidé, kterým lékař řekne, že by měli jíst více mrkve a oni jsou schopni jíst denně 1 kilo mrkve... (a pak jsou oranžový a mají hypervitaminózu :D) ...
      ale někde jsem četla, že len obsahuje v malém množství i trochu toxického kyanidu, který by mohl v případě přemrštěné konzumace tělu škodit.

      Vymazat
    2. Německá bioložka, která léčila lidi z rakoviny dopopručovala množství 2-3 lžíce denně, ne lžičky. Takže podle mě to děláte správně. I jinde jsem četla 2 lžíce. Ta bioložka to dělala jako vy- tvaroh, lněný olej plus pomleté lněné semínka.

      Vymazat
    3. tak já našla různé údaje. nejvíce však ty 2 - 3 lžíce, které byly doporučovány při léčbě rakoviny. jako prevenci bylo udáváno menší množství. protože ani odborníci se v tomto neshodují, uvedla jsem raději menší množství ;)

      Vymazat
    4. hanka:
      pomazánka - namleté lněné semínko zamíchané do tučného tvarohu, jako pomazánka na chléb či tmavé pečivo a posypané zelenou cibulkou - úžasné!
      Můžu se toho užrat :-)
      Praví se, že je to i zdravé a protirakovinné (podobně jako neloupané mandle).

      Vymazat
    5. Zdravim,jen bych rad uvedl na pravou miru onu konzumaci lnenyho seminka:-).Jisteze pacient s rakovinou ho potrebuje vic,nez zdravej clovek,protoze se nachazi v boji se zakernou nemoci,a "skoda" zpusobena lnem je mnohem mensi,nez ta zpusobena rakovinou.Jinak souhlasim s onim "primerene":-)

      Vymazat
    6. Při dlouhodobé konzumaci lněných seminek je třeba dávat pozor na jejich schopnost snižování kouagulační schopnosti a možnost vyvolat krvácení. Doporučená denní bezpečná dávka je cca 60 g lněných semínek. Energetická hodnota na 100 g je 2234 kJ/534 kcal.

      Vymazat
    7. Hezký den přeji, prosim vás doporučovala by jste lněné anebo slunečnicové semínka k zdravému hubnutí.Týden je maminko přisolené ráno i večer u telky konzumuji,nejdříve ze zvědavosti a teď i za účelem,nechce se mi věřit, že viditelně hubnu, co mně moc teši, jsem plnoštihla po synech,65kg a pět to chce ještě pryč, Žádné diety na mně nefungují nechápu to ani zelené bobule kávy tak vyhlášené, které že prí každému pomáhají a mně ne.Přes den na kole 4× se synem do školy s spět a tak semínka rano večer prostě mi chutnají a úspěch je na světě. Kdyby to šlo křupala bych je pořad ale vim ,že se to nesmí přehnat s konzumaci max 60g jsem vyčetla.Je to takhle limitované i se slunečnicovymi seminkami? Děkuju mocbza vaší odpověď pokuď si najdete prosim čas.Krásný den a hodně zdraví přejí Da..

      Vymazat
    8. v případě hubnutí bych se dívala na celkový příjem a výdej.... všeho s mírou... střídmost v jídle je základ nejen hubnutí, ale i zdraví.... semínka jsou výborným zdrojem kvalitních olejů ;-)

      Vymazat
  7. Ráda si pročítám tvůj blog. Lněné semínko zkouším také více používat. Nedávno jsem objevila recept na lněné chipsy. Je to snadné na přípravu a ocení to i rodiče dětí - těm mým to chutnalo:-)))

    http://envoi1.blogspot.cz/2012/11/lnene-chipsy-vyborna-zdrava-pochoutka.html

    OdpovědětVymazat
  8. Lněné semínko je super, kde jaké pečivo dokáže vylepšit, o tom že by se mělo konzumovat jen 3 lžičky denně jsem taky slyšela.
    Doma jíme pravidelně na chleba s tvarohem, do jogurtu, při pečení chleba nebo tyčinek, i slaný štrůdl je s ním super. Ale je nutné semínka co nejpečlivěji překousat a rozžvejka :D

    Recepr na lněné chipsy je zajímavý, to jdu vyzkoušet :D

    OdpovědětVymazat
  9. Semínko bychom měli užívat vždy mleté, protože jinak se neuvolní důležité látky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lněné semínko se nemusí jíst jen mleté, spíš naopak, je dobré ho dobře rozkousat. Naučíte se jídlo kousat a jíst pomalu Jím ho samotné už 2roky místo brambůrek a jiných pochutin. A ještě jsem zjistila,že nejlepší semínka jsou z Indie ty české jsou dost vlhké a nemají tu oříškovou chuť. A snad chuťově nejhorší jsou z Ukrajiny!!!

      Vymazat
  10. Semínka melu nebo mixuji s mořskou solí v poměru cca 3:1 až to jde 10:1, semínka ke soli, posypávám si s ním chléb nebo přidávám do jídla místo soli...jen jsem někde četla, že by se mleté semínko mělo zkonzumovat do tří dnů, tak vhodné množství..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vyhodte morskou sul jak nejdal dohodite!!! Co prospiva v tomhle pripade rybam,lidem skodi! Prava sul nad zlato,je draselna,tedy draslik,NaCl je skodliva nahrazka,opravdu hodne skodliva!

      Vymazat
  11. Ahojky,můžete mi poradit ,kde nejlépe koupit lněný olej ,aby byl kvalitní? četla jsem ,že by neměl být žluklý, koupila jsem jednu lahvičku 250ml.v lékarně za 100kč. a byl žluklý a nahořklý. Děkuji MARCELA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Marcelo, pokud máš blízko do Brna či Prahy, doporučuji zajít do prodejen Vom Fass, kde prodávají asi nejlepší lněný olej co jsem kdy měla. Pokud ne, tak navštiv lepší zdravou výživu, kde lněný olej v BIO kvalitě určitě najdeš v lednici... Kvalitní, zastudena lisovaný lněný olej má trvanlivost jen měsíc... takže koukej na datum výroby a tak ;)

      Vymazat
    2. Ahoj Leni, mockrát Ti děkuji za radu .
      Přeji hezký den.
      Marcela

      Vymazat
    3. Tam kde vam ho prodavaji z lednice,a ne z regalu!To ukazuje na to,ze vedi co s nim.Doporucuju firmu zabyvajici se lnem ve Znojme,tam opravdu vedi a maji asi i nejlepsi ceny.

      Vymazat
    4. Dobrý den. Pro zájemce o lněný olej informace. http://www.prodejnabylin.cz/Ln%C4%9Bny-olej-seminko-vylisky/Ln%C4%9Bny-olej-panensky-za-studena-lisovany.html. Je to v Ostravě. Asi nejlepší nabídka. Včera jsem koupila lněný olej z Ruska. Výroba 1/2014. Ležel v regále. Dnes jsem ho ochutnala: hořký, cítit rybinou. To by měl být žluklý. Půjdu ho vrátit. Jinak doporučuji do vyhledavače "zázračný len"

      Vymazat
  12. Zdravím všechny milovníky semínek. Již více než rok sním denně buď ráno, nebo večer bílý jogurt 400ml, do něj namelu na elektrickém mlýnku vrchovatou lžíci slunečnicového semínka a vrchovatou lžíci semínka lnu. Len střídám s konopím nebo sezamem. K tomu přidám lžičku medu a menší lžičku mleté skořice. Vše zamíchám a ihned sním. Toto jídlo mi změnilo život. Doporučuji všem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. lněné semínko je zázrak... ;) já osobně moc neholduji mléčným výrobkům, takže já spíš lněné semínko přidávám do jídel, ale každý den pravidelně užívám lžičku až lžíci lněného zastudena lisovaného oleje... množství volím podle aktuálního stavu, např. když se blíží období chřipek a tak, tak dávku zvýším, když se cítím 100% fit, tak ji snížím.... tento článek je nejčtenějším na blogu, přemýšlím o reedici a doplnění informací ;)

      Vymazat
    2. lenulko,abys dostala ze lnenych seminek onu omegu3 s kratkym retezcem,potrebujes k nemu prave onen tuk z tvarohu,nebo jogurtu a trosku cayenskyho pepre!Omega 3 s kratky retezcem je ovsem malo,dopln rybim tukem s dlouhym retezcem!

      Vymazat
  13. Lněné semínko je opravdu velmi, velmi zdravé! Nesmíme ale zapomenout, že musíme je jíst nadrcené (jinak je nestrávíme) a buď suché, anebo zalité horkou vodou (po zalití vlažnou nebo studenou vodou vytvářejí se toxické látky).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. když je nenadrtíme, tak je to výborný čistič střev, páč v kombinaci s tekutinou vytvoří gelovitý obal a natáhne ze střev nečistoty a vytáhne z těla ven ;) takže obě varianty jsou zdraví prospěšně... nejlepší je to střídat... drcené i nedrcené... já konzumuju lněný olej na vitamíny a lněné semínko vcelku na vlákninu ;)

      Vymazat
    2. Konzumací nedrceného semínka, může dojít k poškrábání v " závěrečné fázi těla " . matej.

      Vymazat
  14. Zdravím Vás. Měl bych dotaz na výběr lněného oleje. Našel jsem různé cenové relace a obsahy a zaujalo mě balení pro koně? :-) Bylo "velké" a za doboru cenu, dalo by se tohle použít pro lidi, nebo je to hazard?, vždyť se to vše vyrábí stejnou metodou a bez přísad a chemických konzervantů, tak si myslím, že by to mohlo být stejné. Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den. Já osobně vybírám jen nerafinovaný, první výlis. A pokud možno v BIO kvalitě. Lněný olej musí být v ledničce, proto vyhledávám i takové obchody, které lněný olej v chladničce skladují ;). S tím balením pro koně bych byla opatrná, může to být stejné jako pro lidi, ale také nemusí... Přeci jen ty normy pro lidi a zvířata jsou někdy dost odlišné ;) a na lněném oleji určitě nešetřit ;) já kupuji většinou 1 dcl okolo 50 Kč ;)

      Vymazat
    2. 50,- za deci je dost, když mám užívat 2 lžíce za den, tak je to si myslím hodně. Chtělo by to nějaké větší ekonomické a kvalitní balení, ale nevím kde.

      Vymazat
    3. Konzumuji lžíci denně a nepřijde mi, že by mě to nějak ruinovalo... co se peněz týče... prostě šetříme jinde a raději si u této položky připlatím za kvalitu, než zrovna na tomto šetřit... ;)

      Vymazat
    4. Vetsi baleni znamena v tomhle pripade vetsi moznost,ze se vam olej proste zkazi.....je dobry si zjistit co a jak s nim ;-)

      Vymazat
    5. Jako koňačka jsem svému koni lněný olej kupovala v jezdeckých potřebách a sama ho konzumovala :) Na chuti jsem nic nepoznala a nic mi po něm také nebylo. I extrudované lněné semeno jsem jedla spolu s ním. Myslím si, že kvalita byla v pořádku. I ostropestřcový olej jsem si kupovala ten koňský. Když jsou zastudena lisované, tak by měly být stejně kvalitní. To jen prodejci vydělávají tím, že pro lidi cenu tak zvednou. V koňských potřebách je prodáváno celé lněné semeno 35kč za kg ;-)
      Pro srovnání - koni kupuji pytle mrkve - 1kg za 7kč (i s dopravou!). Je to úplně stejná mrkev jako jde do obchodů, jen je křivě rostlá nebo moc malá a tak nesplňuje jejich normy k prodeji pro lidi :)

      Vymazat
  15. Za ověřenou kvalitu ručí každý, ale né to nejdražší je nejlepší. Nevím, jakou značku a kde koupit, je toho na trhu docela dost-snad vybrat podle recenzí?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. neříkám, že nejdražší je nejlepší ;) ... vyzkoušela jsem různé druhy a je fakt obrovský rozdíl mezi prodávanými oleji. Jak koupit něco kvalitního? Jak jsem tu již psala... kupovat první lis, nerafinovaný a aby byl skladován v chladnici ;)

      Vymazat
    2. Zkusím se dodavatele zeptat a uvidím, jak bude vstřícný ten který dodavatel. Odkud tedy berete ten olej vy, pokud již máte tolik zkušeností, ať se v tom zbytečně dlouho nezorientovávám a nezjišťuji, který olej mi dělá dobře a funguje a chutná, atd.

      Vymazat
  16. Je možné jíst lžičku lněného semínka denně, když je pořádně syrové rozkoušku? A je potřeba hned následně zapít, někde jsem četla, že se mají semínka hodně zapíjet?

    OdpovědětVymazat
  17. No vidíte, a podle posledních výzkumů jsou omega 3 MK rakovinotvorné viz. www.osel.cz/index.php?clanek=7008, najdete to i na Wikipedii a konec konců i jinde na webu. Stačí hledat klíčová slova "rakovina omega 3". Dobrou chuť.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. na každou zdravou i nezdravou potravinu, na vše najdete vždy pozitivní výzkumné zprávy i negativní... člověk sám si z toho musí vybrat čemu věřit a čemu ne... a hlavně tělo si samo řekne

      Vymazat
    2. No vidíte, ale je třeba rozlišovat mezi omega 3 s krátkým řetězcem(rostlinné zdroje) a s dlouhým řetězcem(živočisšné zdroje). A kupodivu se článek zaobírá rakovinotvornými omega 3 s dlouhými řetězcem. Go Veg.

      Vymazat
  18. Dobrý večer, pročítám Vaše stránky a musím říct, že je to velice zajímavé.Pro mě konzumace lnu je nová zkušenost, na kterou mě přivedla kamarádka a poradila mi receptík-1/2 kelímku tučného tvarohu,2 čl mletých zrnek lněných semínek, 2 čl lněného oleje.Já si to dosladím medem a musím říct, že je to pro mě lahůdka,Stačí tato dávka na den, nebo mohu více? Marcela

    OdpovědětVymazat
  19. Pro mě je lněné semínko potravina s varovným vykřičníkem. Prvotně jsem se k němu dostala díky koním, kterým se krmí. Z odborných koňomilných zdrojů jsem se dozvěděla, že obsahuje toxický kyanovodík a jediný způsob, jak se ho bezpečně zbavit, je dlouhé vaření do 80°C. Při dlouhodobé konzumaci nevhodně upraveného lněného semene dochází v organismu kromě ukládání kyanovodíku i k úbytku selenu, který se projeví při léčbě běžných nemocí, které jsou pak obtížně léčitelné. Tolik krátce z koňské literatury. Pokládám si otázku, jak je to s konzumací u lidí. Jak dlouhodobá konzumace může škodit a v jakém množství? Kyanovodík je obsažen i ve lněném oleji; protože je těkavý, uniká z něj, pokud je nádoba otevřená. Osobně mi lněný olej i extrudované lněné semeno velice chutnalo. Dělám si ale obavy ohledně dlouhodobé konzumace. Lenko, slyšela jste o tom něco více? Děkuji za případnou odpověď :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuji za přínosné odpovědi :-) o škodlivosti lněného semínka u lidí, jak o něm píšete vy, jsem neslyšela, ale zkusím něco vyzjistit. Jelikož pracuji ve zdravé výživě, tak se s problematikou negativních recenzí na extra super zdravé potraviny setkávám dnes a denně. Můžu říct jen tolik, že ze zkušenosti své a lidí se kterými jsem se o tomto tématu bavila vím, že lněné semínko pomáhá a neškodí a že v případě konzumace kvalitního (nejlépe v bio kvalitě) lněného semínka či oleje došlo u mnoha lidí ke zlepšení jak zdravotního, tak psychického (protože vše souvisí se vším a když má člověk např. ucpaná střeva, tak prostě psychicky v pohodě nebude)...
      přijde mi že vše opravdu zdravé, vše co opravdu pomáhá jsou většinou ty nejobyčejnější potraviny a že se na nich nedá tolik vydělat, jako např. na polotovarech, sušenkách a jiných komplikovaných a éčkami narvaných potravinách. pokud bude člověk vařit co nejvíc v souladu s přírodou - vrátí se k obilovinám, luštěninám, semínkům, ořechům, konzumaci zeleniny, ... a vynechá průmyslově hojně upravované produkty, tak nejen ušetří, ale rovněž se i uzdraví ... a to je to poslední co jak obchodníci tak farmaceuti chtějí... oni touží po lidech, kteří budou co nejvíce nakupovat a co nejvíce vrážet do léků... a běda těm, kteří si uvědomí, že tudy cesta nevede.... to se pak začne řešit zákaz prodej osiv, aby si náhodou lidi nepěstovali svoji vlastní zeleninu, zakážou se potraviny, které jsou zdraví prospěšné atd:... ;)

      ale zpět k lněnému semínku, zkusím po tom zapátrat a případně napíšu.. stejně mám v plánu tento článek aktualizovat ;)

      Vymazat
    2. Dobrý večer,pokud hledáte opravdu prvotřídní lněné produkty-olej a vlákninu pak pouze u firmy Walramcom.Osobní zkušenost.Iva.H

      Vymazat
  20. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  21. Ahoj, děkuji za nové informace! Chtěla bych poprosit o informaci, zda-li je účinné míchat lněné semeno a tofu? Nemohu mléčné výrobky a tedy tvaroh...

    OdpovědětVymazat
  22. Gábina-je to tady velice našlapané!!! Super stránky :)))) Kupujeme semínka všechny možné a používáme je do ranních ovocných koktejlů.Ty lněná rozemelu a jíme je v tvarohové pomazánce na sladko i na slano.Peču taky žitný kváskový chléb a semínka v něm jsou mňamka,ale už asi ztrácejí na kvalitě pečením.

    OdpovědětVymazat
  23. Výborný článek, děkuji. Mám dotaz, je nutné semínko mixovat, nebo má stejné účinky, když ho do pokrmů přidávám vcelku?
    Jane

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. v celku spíše jen čistí trávicí trakt, rozdrcený uvolňuje vitamíny a léčivé látky ;)

      Vymazat
  24. používam občas do ovesnej kaše a je to super:)

    OdpovědětVymazat
  25. dobrý den, mám velké problémy s plynatostí, zkoušela jsem anýz, který způsobil ještě větší problémy...myslíte, že lněné semínko by mohlo v mém případě pomoci? Máte nějakou zkušenost?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den,

      obávám se, že samotné lněné semínko vám nepomůže. Doporučuji podívat se na to, co je hlavním obsahem vaši stravy, zda je správně uspořádána apod.

      Například by se neměly jíst potraviny, které se rychle tráví po těch, které se pomalu tráví. Například banány po luštěninách. apod.

      Také je důležité dodržovat správné kombinace jídel.

      Přeji pěkný den.

      Vymazat
  26. Novinka v ČR Lněné smínko v kapslích !
    http://eshop.vitazdrav.cz/Lnene-seminko-v-kapslich-d137.htm

    OdpovědětVymazat
  27. Dobrý den, hledám odpověď na to, jestli teda konzumovat lněné semínko celé či rozdrcené. Co tedy myslíte? Konzumuji ho převážně celé, může to nějak ublížit nebo je to jedno?
    Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krásný den, doporučuji konzumovat mleté, nabobtnalé. Tak z něj dostanete vše důležité. Vcelku vám neuškodí, ale nedostanete z něj omega 3 a další prospěšné látky, jen vám poslouží jako "kartáč" střev na dobré zažívání ;-)

      Vymazat
  28. Proč bych neměl jíst víc jak 2-3 lžičky denně?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. kvůli vláknině. Když je jí moc, tak bere z těla i minerály.... :-) Všeho s mírou, i s vlákninou ;-)

      Vymazat
  29. Dobrý den, chci se zeptat, jesli jen já mám pocit, při drcení v hmoždíři, že se hrozně nadřu a navíc to nejde? Nebo to dělám špatně? :) Bohužel mlýnek nevedu :/ S pozdravem Markéta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Než jsem si koupila mixér,tak jsem taky dělala v hmoždíři a je to dřina. Přišlo mi pak lepší než semínka tlouci, tak je spíš mačkat...

      Vymazat
  30. Hezky den vsem! Kdyz jsem hledala info o lnenem seminku, mela jsem to stesti, ze jsem nasla tyto stranky, ktere jsou diky autorce a vsem ostatnim diskutujicim velmi zajimave a podnetne. Rada bych se podelila o svoji zkusenost z Eritree, africke zeme, kde momentalne ziju. .. Lnene seminko zde nejprve nasucho oprazi a pak jej v hmozdiri spolu s oloupanym cesnekem roztlucou. Tato smes by mela byt uschovana v chladnu. Z teto smesi se delaji teple i studene napoje, pridava se do ruznych jidel , do salatu. My s manzelem jiz pouzivame podobnou smes, tymianovou*, nekdy rano ke snidani, a tak jsme vyzkouseli i smes z lnenych seminek a take nam velmi chutna. Vzdy si dame na talirek hromadku smesi a polijeme ji olivovym olejem a k tomu mame jakekoliv pecivo. Ja si touto smesi posypu napr. pecivo s pomazankou nebo jen s maslem. Kazdopadne staci vyzkouset a dal uzivat dle sve chuti.
    (*tymianova smes se nazyva “Zatar” , pouziva se v arabskych zemich a je slozena z tymianu,sezamu a nekdy se pridava sumac. . V arabskych zemich se rika, ze kdyz mate doma tymian a olivovy olej, tak nemate nikdy hlad. )

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ho sekám do omáček a polívek,sice je to flusoidní konzistence,ale na chuť nemá téměř vliv.Je to určitě zdravěší než mouka.Výkon/cena 10 bodů.

      Vymazat
  31. V článku se píše něco o čaji ze lnu .. Jenže třeba omega 3 mastné kyseliny se velice rychle kazi zvyšováním teploty.. Proto se každý kvalitní lněný olej drži pouze v chladu a jenom několik dní. Po vystavení vysším teplotám byť pokojovím( tady vroucí voda) se z techto kyselin stávají jedovaté rakovinotvorné látky ... Jestli někdo někdo s omega 3 kyselinama prodává venku z lednice , ruce od toho radeji pryč , se rovnou můžete napít smaženého oleje

    OdpovědětVymazat
  32. Zdravím,vyzkoušel jsem už spoustu doplňků výživy a žádné mi nikdy v ničem nepomohly , naopak zapříčinily jen odčerpání peněz , které jsem mohl zainvestovat do jiných potřenějších věcí, takže shrnu to , je to jeden velký podvod na na lidi a mělo by se to všechno zakázat distribuovat steně jako drogy , od vitamínů počínaje po homeopatika konče , fuj je mi na blití z podvodníků kteří si na tom jenom mastí kapsy,horší je že i lékaři a lékarnici majivymyté mozky když nám něco takového nabídnou

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je mi líto, že máte problémy. Lněné semínko není doplněk výživy, ale potravina, kterou užívali už lidé dlouho před námi a vždy fungovalo. Ono hodně nemocí a problémů začíná v hlavě a tam je potřeba začít s uzdravováním ;-). Krásný den

      Vymazat
  33. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  34. Já si ho přidávám každé ráno do smoothie... a je to super :)

    OdpovědětVymazat
  35. Dobrý den, mohu se zeptat...musí být semínka rozmělněná? nebo se mohou jíst i celá? děkuji

    OdpovědětVymazat
  36. POZOR PRI KÚPE ĽANOVÝCH SEMIEN A ĽANOVÉHO OLEJA, VŽDY SI ZISTITE O AKÚ ODRODU IDE!!!!!!!!
    Niektoré odrody sú vyslovene nezdravé, obsahujú totiž oveľa viac omega-6 ako omega-3(prakticky len omega-6).
    Bežne sa o tom nepíše a ľudia o tom nemajú ani šajnu. Bohužiaľ, na obaloch semien a olejov nie je informácia o odrode, treba to vypátrať priamo u výrobcu.

    Je to nonsens a rozhodol som sa túto informáciu posúvať ďalej.

    Vysvetlenie:

    Je dobře známo, že v současné stravě má člověk příliš velký přebytek omega6 nad omega3 mastnými kyselinami (mnohdy v poměru až 30:1), a to podporuje a akceleruje rozvoj zánětlivých onemocnění v těle. Potřebou je tedy zlepšit poměr přijímaných mastných kyselin ve prospěch omega3 a přiblížit se alespoň k poměru 1:1 či ještě lépe dosáhnout zřejmě optimálního poměru omega3 : omega6 = 3 : 1.
    A to je kamenem úrazu u různých nových odrůd lnu olejného. Staré odrůdy lnu měly standartně hodnoty omega3 : omega6 = 3 : 1 (omega3 průměrně 55-65% celkem z tuků, omega6 průměrně 16-20% celkem z tuků). Jenže ty nebyly v potravinářství moc oblíbené, protože pokud se z nich izoloval olej, rychle žluknul a stával se nechutný k požívání (oxidace omega3 mastných kyselin). V nedotčeném semínku však k takovým změnám rychle nedochází, a tak když se použije na omega3 bohatá odrůda, čerstvě se pomele a upeče se z ní pečivo, tak než by došlo k oxidaci, tak bude pečivo už dávno snězené. Potravinářský průmysl dotlačil šlechtění lnu k vyšlechtění odrůd, které mají velmi nízký obsah omega3 a vysoký obsah omega6 – výsledek? – olej je dlouhodobě velmi stabilní, chutný, nežlukne, ale z důvodu podpory rozvoje zánětlivých onemocnění je nezdravý a agresivní! A tak řada lidí, kteří vzhlíží k semínkům lnu (musí být samozřejmě rozemleto) jako k potravnímu doplňku pro zlepšení stavu svého zánětlivého onemocnění, dělá nevědomky přesný opak – své zánětlivé onemocnění ještě více rozdmýchává. Pro srovnání odrůdy lnu s těmito „lepšími potravinářskými“ vlastnostmi obsahují omega3 : omega6 = 1 : 12 !!! (omega3 průměrně 2-5% celkem z tuků, omega6 průměrně 70-75% celkem z tuků), některé odrůdy mají trochu mírnější nepoměr omega3 : omega6 = 1 : 1 (omega3 průměrně 36% celkem z tuků, omega6 průměrně 41% celkem z tuků).

    Dnes se právě v prodejnách zdravé výživy apod. prodávají převážně nové potravinářské odrůdy se stabilní olejovou složkou, ale bez výše uvedených zdravotních výhod a přitom se nikdy nedovíte, kterou odrůdu kupujete, abyste si mohli správně vybrat. A které odrůdy patří do těch rozdílných skupin podle obsahu omega3 a omega6 mastných kyselin?

    1. ty dobré omega3 : omega6 = 3 : 1, odrůda: Natural, Recital, Baladin, Kaolin, Flanders(omega-3 57%, omega-6 15%), Libra(omega-3 57%, omega-3 16%) …

    2. ty horší omega3 : omega6 = 1 : 1, odrůda: Raciol (omega-6 39%, omega-3 32%) …

    3. ty nejhorší z pohledu zdraví: odrůda Amon(omega-6 71%, omega-3 2%), Jantar, Lola(omega-6 72%, omega-3 3%)

    zdroje: eagri.cz/public/web/file/299559/Len_konopi_2014.pdf
    eagri.cz/public/web/file/113305/Len_sety_2010.pdf
    panpekar.blogspot.no/2012/01/lnena-seminka.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuji za zajímavou informaci. Opravdu jsem se s tímto ještě nesetkala, ráda prostuduji a případně doplním do článku. Ještě jednou díky. P.S. A příště se podepište, nemám ráda, když někdo s tak skvělým komentářem se schovává za anonym ;-) Krásný den

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den

Oblíbené příspěvky