Hlívové rizoto

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Bezlepkové
Intolerance laktózy


nebo spíš Risotto con funghi. Vyberte si. Jedná se o italskou verzi rizota, kterou mám raději než českou verzi (i když ani ta není špatná, když nemá člověk chuť vařit a má doma spousty zeleniny :-) )...
Klasické české rizoto jsem na škole neměla ráda. To co naše kuchařky prezentovali jako rizoto byla většinou suchá rýže s protlakem, mraženým hráškem, když bylo jó dobře, tak tam byla i kukuřice a kousek rajčete... A na vrchu každého kopečku "sýr" neidentifikovatelné chuti... Typla bych to tak na 20% eidam... Pamatuji se, že školní rizoto škrábalo v krku, jak bylo suché, rýže byla občas nedovařená a určitě to nepatřilo na můj seznam top jídel.
Další českou podobu rizota jsem jedla od mamky, která dělávala rizoto tehdy, když ji zbyla rýže od oběda a nechtělo se jí vařit. To pak přišel na řadu tuňák z konzervy, mražená zelenina z mrazáku, protlak a hromada (tentokrát už trošku lepšího) eidamu...Ani toto rizoto není žádná hitparáda, ale třeba v letních dnech jsem si je dávala hodně ráda.
Asi před pěti lety jsem se poprvé rozhodla uvařit italské risotto (inspiroval mě Jamie Oliver) a od té doby je risotto jedno z mých nejoblíbenějších jídel. Základní risotto najdete ZDE a recept na výborné dýňově, podzimní risotto ZDE.
Dnes pro Vás mám připravený recept na vynikající krémové risotto s hlívou. Postup je opět jednoduchý a výsledek ryze letní, krémovitý a lahodný.


Na risotto si připravte:
8 dcl zeleninového vývaru
2 lžíce rostlinného oleje (na dochucení risotta doporučuji tento olivový olej s lanýži)
1 najemno nakrájenou cibuli
1 stroužek česneku (nemusí být)
270 g rýže na risotto (např. Arborio, nebo klidně použijte mléčnou rýži či jakoukoliv dobrou kulatozrnnou rýži)
1 sklenici bílého suchého vína (plus další 2 dcl si dopřejte při vaření)
sůl
pepř

1 menší cuketa
250g hlívy
kmín
parmazán (pro vegany doporučuji tento veganský parmasán )

Na oleji poduste cibuli a česnek. Lehce smažte asi 15 minut, než zelenina změkne. Poté přidejte suchou rýži a orestujte na silnějším plameni. Po minutě přidejte víno a dále míchejte. Jakmile rýže víno vsákne, tak přidejte naběračku vývaru a ztlumte plamen. Za občasného míchání vařte tak dlouho, dokud se vývar nevsákne do rýže, poté zas přidejte vývar a postup opakujte, dokud nespotřebujete všechen vývar nebo rýže nebude měkká. Trvá to asi 20 minut.

Mezitím si na pánvi na trošce oleje orestujte hlívu a cuketku pokrájené na kostky. Stačí přidat trošku drceného kmínu.

Jakmile bude risotto uvařené, vmíchejte do něj houby s cuketou a můžete servírovat. Doporučuji ještě osvěžit zakápnutím lanýžového oleje a posypat parmazánem. Dobrou chuť!

Komentáře

Okomentovat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den

Oblíbené příspěvky