Bramborový guláš

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Bezlepkové
Intolerance laktózy

Bramborový guláš, to je jedno z nejlevnějších jídel, která znám. Stačí opravdu pár surovin a můžete vykouzlit lahodný gulášek, kterým asi nepohrdne nikdo. Abych pravdu řekla, tak i v dobách, kdy jsem jedla maso, jsem v bramborovém guláši nemusela párky ani podobné jiné uzeniny, proto je nepoužívám ani nyní. Jediné co přidávám, tak je trošku sojového granulátu, abych přidala nějakou bílkovinu (a pro ty, kteří teď budou bědovat, že sója není zdravá podotýkám, že sojový granulát či sojové kostky používám tak jednou za čtvrt roku, což si myslím, že je více než malé množství sóji :-) ). Prozradím vám i typ na zahušťování guláše bez lepku, které navíc podtrhne typickou gulášovou chuť a dotáhne chuť k dokonalosti...
A pro milovníky "masových" chutí doporučuji vyzkoušet guláš ze seitanu, jehož recept najdete ZDE. Je to recept mého manžela, který jej během let vypiloval k dokonalosti a musím se pochlubit, že tento recept již u mnoha našich přátel zakořenil a vaří si jej sami :-).
Tak, ale teď už k tomu bramborovému :-), aneb jak říkáme u nás k brgulu :-) (br = bramborový, gul = guláš) :-).


Suroviny (cca 4 porce):

2 cibule
rostlinný olej (asi 2 lžíce)
4 brambory (spíše střední, nikoli obří :-) )
1 lžíce uzené papriky
1/4 lžičky mletého kmínu
1 lžička majoránky
sůl
pepř
2 kuličky jalovce
2 bobkové listy
2 kuličky nového koření
1 lžička sušeného zeleninového bujonu (používám TENTO bezlepkový)
3 stroužky česneku
1 chilli paprička
2 lžíce rajčatového protlaku (použila jsem dvakrát koncentrovaný)
2 papriky (takové ty světle zelené, co se používají na lečo, ne jiné :-) )
zhruba hrst sojového granulátu
500 - 600 ml vody

Nejprve si očistěte a pokrájejte nadrobno papriky a dejte do malého hrnce s troškou vody vařit. Budete je potřebovat na zahuštění a trvá docela dlouho, než se rozvaří :-).

V asi 2 litrovém hrnci na oleji orestujte cibulku dozlatova, poté přihoďte na kostičky nakrájené brambory, zasypte uzenou paprikou a chvíli opékejte. Když se Vám sem tam kousek připeče, vůbec to nevadí, přijde mi, že to dodává gulášům chuť. :-)
Následně brambory posolte, přidejte zbytek bylinek a koření včetně bujonu, přidejte protlak, 2! stroužky česneku vcelku, sojový granulát a zalijte asi 500 - 600 ml vody.  Pod pokličkou vařte do změknutí brambor.
Jakmile budou brambory měkké, vytahejte z guláše koření, bobkový list, kuličky, chilli a stroužky česneku.
Rozvařené papriky rozmixujte na kaši a vlijte do guláše. Přidejte 1 stroužek lisovaného česneku a krátce povařte. Nyní můžete guláš ještě doladit na chuti a můžete servírovat.
Doporučuji podávat s domácím kváskovým chlebem.

Komentáře

  1. To vypadá skvěle! :) http://corculum.blogspot.cz/2015/01/soutez-o-mobil-giveaway-n-2.html

    OdpovědětVymazat
  2. Mňam, tak ten musí být báječný! Úplně se sbíhají sliny!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuji a to jsem si zrovna říkala, že ten guláš není moc fotogenický :-D

      Vymazat
    2. Za prvé, fotogenický je dokonale, úplně láká skrz monitor!:D A za druhé, i kdyby náhodou nějak nebyl, já razím heslo, že ty moje nejošklivější jídla jsou snad nejchutnější:DD Opravdu vypadá fantasticky, já tyhle typy jídel miluju.

      Vymazat
  3. Tak jsem dnes pátrala po nějaké inspiraci co udělat k obědu a jako již mnohokrát jsem našla tu pravou inspiraci na tvém blogu. Bramborový guláš byl famózní. A musím říct, že jsem ho podstrčila i mému příteli, který jinak moji stravu (asi z principu) zcela zavrhuje a velice mu chutnalo.. Jen místo sojového granulátu jsem přidala robi, protože jsem ho potřebovala spotřebovat a na podtržení chuti jsem přidala kapičku shoyu. Jinak skvělé zahuštění rozvařenou paprikou :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krásný den, takovéto komentáře mě vždy zahřejí u srdíčka.... Jsem moc ráda, že vám guláš chutnal... U nás doma taky patří k velice oblíbeným... A díky za připomenutí, dlouho jsem jej nevařila, tak je na čase... I počasí si žádá nějaké teplé jídlo do žaludku, tak bude nejspíš guláš :-)

      Vymazat
  4. Ahoj,prave jsem zkousela tvuj recept a jsem nadsena. Je to fakt vyborne. Malokdy se mi stane,ze kdyz varim podle netoveho receptu,tak to ma skutecne chut,jakou od toho ocekavam. Ale tohle je fakt uzasne,navic vege. Uz se tesim,az vyzkousim dalsi tve recepty a timto se ze me stava pravidelny ctenar tveho blogu. :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Super recept. Před chvilkou jsem ho uvařila a moc se povedl. Děkuji. :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Kvůli ingrediencím jsem musela prvně do obchodu. Ale nelitujj. Guláš měl velký úspěch i u dětí a to je co říct. Zahuštění paprikou je pro mne dosud neznámý ohromující objev. Díky za recept.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den

Oblíbené příspěvky