Pryč s cukrem! - recenze

Další kuchařka, ke které jsem měla tu možnost napsat recenzi, nese název "Pryč s cukrem!" a autorkou je Tori Haschka, australanka, pro níž je jídlo nejen koníčkem, ale zároveň i zaměstnáním. Více se o Tori můžete dozvědět na jejím blogu Eatori, který se v roce 2012 dostal mezi šest nejlepších kulinárně cestovatelských blogů na světě.
Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart. Kuchařku si můžete zakoupit ZDE.

Nová kuchařka je designově krásná, tištěná na kvalitním, ne příliš lesklém papíře. Rovněž se mi líbí i provedení, kdy je vždy jedna strana věnována receptům a druhá fotografii (až na pár výjimek, kdy je fotografie nahrazena dalším receptem). Recepty jsou psané přehledně a doprovázené úvodem a tak snadno zjistíte, které jsou autorčiny nejoblíbenější lívance či jaký salát připravuje, když je "dost teplo na to, abyste si kalhoty ohrnuly k lýtkům", což kuchařce přidává na autentičnosti a osobitosti.
Vždy, když dostanu či si koupím novou kuchařku, tak ji prvně prolistuji a prohlížím si obrázky. Náhodně si vybírám recepty a studuji jejich složení a přemýšlím nad tím, zda mě kuchařka bude bavit a jestli je "vařitelná" (použitelná na vaření).
Při prvním listování této kuchařky jsem byla lehce zaskočená, protože jsem si pod jejím názvem představovala trošku něco jiného a proto na to chci upozornit hned v začátku. Kniha se jmenuje "Pryč s cukrem!", ale přesnější by bylo spíše pojmenování "Pryč se sacharidy!". Pod tímto názvem by mne tolik nezarazilo, že se v některých receptech vyskytuje cukr, zejména v dezertech.

Při druhém listování jsem se zaměřila na autorčin úvod a pochopila její záměr a následně jsem se již nechala unášet krásnými, inspirativními recepty, které zajisté polahodí nejen oku, ale rovněž i našemu žaludku.
Jaké recepty tedy v knize můžete najít? Povzbuzující a posilující snídaně, které vás příjemně nastartují na celý den, ať už vás čeká náročná pracovní schůzka, lenošení v posteli či závod v běhu na 10 kilometrů. Stejně jako autorka začínám rána nejčastěji bircherovským mussli, kaší z chia semínek nebo koktejlem. A i proto mě právě tyto recepty zaujaly nejvíce. Recept na skořicovo-kávový proteinový koktejl jsem vyzkoušela před ranním během a musím říct, že příjemně nakopl a zasytil. A to jsem kvůli kojení kávu nahradila obilnou kávou. Naprosto úchvatnou snídaní je quinoová kaše s chaiem a meruňkami, kterou jsem již od vyzkoušení připravovala třikrát a zařadila se mezi mé favority. A abyste neřekli, že se s vámi nepodělím, tak na konci této recenze najdete recept na zmiňovaný skořicovo-kávový protein :-).
Pokud vždy na oslavách a návštěvách řešíte, že skoro nic z nabízeného není zdravé a dobré zároveň, vyzbrojte se na příští návštěvu dobrotami inspirovanými kapitolou Lehké dobroty k zobání na party a okouzlete své přátele například sójovými praženými mandlemi pěti vůní nebo kořeněnými cizrnovými bombičkami.

V kapitole Polévky si přijdou na své především milovníci hustých polévek, přesně takových, ve kterých vám zůstane stát lžíce a směle nahradí i hlavní chod. Což takhle dát si tureckou polévku z červené čočky či pečenou polévku ve stylu alkoholického nápoje Bloody Mary?

Netradiční přílohy a saláty, které zasytí i velkého chlapa a to pořádně, ocení především ti, kterým dochází inspirace co si dát k hlavnímu jídlu, pokud se chcete vyhnout klasickým sacharidovým přílohám typu rýže, brambory, těstoviny či pečivo. Mě nejvíce zaujala růžičková kapusta s oříšky, čočkou a hořčičnou omáčkou a cizrnový salát s pórkem, jablkem a hruškou. Na rozdíl od autorky si myslím, že tato jídla mohou být nejen doplňkem hlavního chodu, ale pokud si dopřejete velkou porci, tak jej i směle zastoupí.

Letní libové hody obsahují recepty vhodné do teplých letních dní. Většina receptů je masových, ale najdou se zde i nemasové a právě ty mi přijdou do letních dní nejvhodnější díky své lehkosti. No nezní to skvěle, třeba takové papriky plněné chia semínky s hummusem a piniovými oříšky nebo salát alá Waldorf (kdy jsem vynechala kuřecí maso), který patří mezi mé nejoblíbenější a v této verzi s fenyklem je prostě skvělí.

Hřejivé (pod)zimní útěšné jídlo na rozdíl od předchozí kapitoly je plné receptů, které zahřejí nejen na těle, ale i na duši. Najdete zde jídla, které budete chtít dělat zas a znova, protože si je jednoduše zamilujete. Zvlášť, pokud ve dnech, jako jsou tyto se rádi zahříváte v kuchyni u vaření či pečení dobrot pro svou rodinu či přátelé. Já zajisté vyzkouším čočkové koule s ajvarem a rajčaty a misové lilky se zázvorovým tofu a adzuki fazolemi, protože miso pastu naprosto miluji a nenapadlo by mě ji použít jinak než do polévek či zálivky do salátů.

Poslední kapitola je věnována "božským dezertům", které i když autorka uvádí, že jsou to dezerty odlehčené, jsou dle mého názoru dezerty klasické, jen pár jich je zdravějších. Tato kapitola je pro mě trošku zklamáním, protože bílý cukr nepoužívám už roky a ve "zdravé" kuchařce bych čekala alespoň nějakou zdravější alternativu, ale samozřejmě není problém recepty upravit do zdravé i veganské podoby (našlehaný bílek nahradit našlehanou cizrnovou vodou) a využít tak skvělé inspirace. Nejvíce mne nadchly recepty na čokoládové řezy s černými fazolemi a třešněmi a malinové řezy s bílými fazolemi a růžovou vodou. Na jeden z těchto receptů se (ve veganské verzi) můžete těšit nejspíš v lednu zde na blogu. (Na listopad mám již články předchystané a advent bude patřit veganským vánočním receptům.).

Kuchařku bych doporučila těm, kterým dochází inspirace na zdravá jídla bez klasických příloh, všem, kteří chtějí ozdravit jídelníček, ale taky těm, kteří mají rádi krásné kuchařky, protože tato je opravdu designově velice povedená. Myslím si, že darovat tuto kuchařku jako vánoční dárek někomu, kdo rád vaří, je dobrá volba. :-)

Skořicovo-kávový proteinový koktejl
Na 1 porci si připravte:
375 ml rostlinného mléka (Použila jsem rýžové)
1 - 2 odměrky proteinu (ideálně nějaký neutrální, já použila vanilkový rýžový)
2 lžíce mletého lněného semínka
1 espresso (nebo jako já zhruba 30 ml obilné kávy)
1 lžičku skořice
2 kostky ledu

Všechny ingredience dejte do mixéru a pořádně rozmixujte. Nalijte do sklenice a ihned vypijte. :-)

Autorka uvádí i další obměny. Doporučujte do základního receptu přidat jednu či více z následujících ingrediencí: banán, kakao, hedvábné tofu.

Dobrou chuť a úspěšný start do nového dne :-)

Komentáře

Oblíbené příspěvky