Vaření pro vegany - recenze

Na sklonku loňského roku vydalo nakladatelství IKAR (Euromedia Group, k. s. - IKAR) další z řad veganských kuchařek „Vaření pro vegany – vegansky s chutí“ od německé vášnivé kuchařky Nicole Just, autorky veganského blogu Vegan – sein a spolumajitelky veganského supper clubu Mund/Art/Berlin.


Kuchařka má nádhernou, čistou obálku, která zaujme originálními malbami ovoce, zeleniny a dalších rostlinných pochutin. O fotografie se postaral René Riisem, který má na svědomí již více než 20 knih o vaření a o víně a na fotografiích je jeho zkušenost znát. Vyzdvihuji jednoduchý a čistý foodstyling,který těmto rostlinným jídlům sluší.


Samotná kniha je následně rozdělena do šesti kapitol, kde v první nás autorka seznamuje s praktickými informacemi, aneb jak na to po vegansku. Následující druhá kapitola přináší celou škálu sladkých i slaných, lehkých i vydatných snídaní, kdy nezůstanete ochuzeni ani o takové klasiky jako míchaná „vajíčka“, lívance, chléb se „sádlem“ a cibulí či pořádný veganský domácí salám.

Třetí kapitola, jež je věnována předkrmům obsahuje plno polévek, salátů, wrap, sendvič či veganskou „klasiku“ chilli sin carne.
Čtvrtá kapitola plná hlavních, každodenních jídel je plná netradičních, na pohled lákavých lahůdek, které máte chuť ihned vyzkoušet. Což takhle dát si květákové karbanátky s mangovou omáčkou, ďábelské brambory s cizrnou a rukolou či indickou lahůdku aloo palak?

Pokud je čtvrtá kapitola obrazem zajímavých jídel, pátá kapitola nazvaná „Veganské pošušňání“ je explozí chutí, souhrnem pochoutek, kterými nemůžete urazit ani zarytého odpůrce rostlinné stravy. Kdo by odolal lanýžovým ravioli plněných žampiony, ragů z černého kořene ve smetanové omáčce či čočkové pečeni v listovém těstě? Já tedy rozhodně ne.
Šestá, poslední kapitola je již tradičně věnována dezertům, sladkým koláčům a dortům. To, že jsou veganské dezerty božské a patří mezi to nejlepší v celém gastronomickém světě (ať si říká kdo chce co chce, ale veganky umí nejlépe a nejrafinovaněji péct a to se klidně budu hádat, protože udělat dobrý moučník z vajec, mléčných výrobků umí každý, ale udělat luxusní, nadýchaný rostlinný moučník, to už je vyšší kulinářská! A pokud pořád nevěříte, tak doporučuji si zajít v Brně do Charakteru a ochutnat nějakou veganskou slast od úžasné Alexandry) je věc celkem jasná, ale i přesto mne několik receptů naprosto nadchlo. Věděla jsem, že v rostlinné verzi lze udělat vše, jen by mě nenapadla zkoušet například našlehaná čokoládová pěna. Mňam!
Kuchařce bych vytkla to, že v některých receptech chybí v seznamu některé suroviny, které se následně v popisu vyskytují, což může být matoucí. Já osobně si ráda vždy připravím všechny suroviny dopředu a pak se věnuji jen vaření a proto mám ráda, když je v seznamu uvedené vše, i voda či základní suroviny, které mám doma vždy. Například se mi stalo při přípravě kroupového rizota s tuřínem, že v seznamu ingrediencí chyběl zeleninový vývar i cibulka.
Z jídel jsem již vyzkoušela cibulovou „čajovku“ a již zmíněné kroupové rizoto s tuřínem. Obě jídla se vyznačovala jednoduchostí na suroviny i přípravu. Cibulová čajovka má chutí evokovat jakousi masovou čajovku, kterou ale osobně neznám a ani v době, kdy jsem jedla maso jsem ji neochutnala, tudíž nemohu porovnat. Ale tato rajčatová směs, kterou bych příště jen více okořenila například kořením na gyros, mi velice chutnala a upřímně mě to velice překvapilo, protože ingredience byly prapodivné. Nebo si snad myslíte, že z rýžového pufovanéhochlebíčku a protlaku může vzniknout lahodná pomazánka na topinky?

Kroupové rizoto s tuřínem bylo tak trochu sázkou na jistotu, protože tuřín, kroupy i lahůdkové droždí, tři základní suroviny, miluju a proto mě nepřekvapilo, že výsledek byl lahodný. Dokonce i můj manžel říkal, že nevěřil, že by z takových pár základních surovin mohl být tak výborný oběd. No, co si budeme nalhávat, lahůdkové droždí je dokonalé :-).

U receptů se mi líbí autorčiny tipy na obměnu či vylepšení. 

Jsem ráda, že je na trhu další rostlinná kuchařka, která ukazuje, jak je veganská strava jednoduchá, pestrá a zdravá. Knihu bych doporučila nejen dlouhodobým veganům, ale rovněž začátečníkům. Kniha je vhodná i pro lidi,kteří chtějí odlehčit svým masem naplněným jídelníčkům, a v novém roce zařadit vícero bezmasých jídel. Myslím si, že s těmito recepty nešlápnete vedle. Můj další adept na vyzkoušení, kromě oné čokoládové pěny, veganský nářez,protože podle této kuchařky to vypadá, že nepůjde o nic těžkého. 

Komentáře

  1. Nad touto knižkou som dlho váhala, ale nakoniec som ju tam nechala. Nakoniec sa však asi predsa po ňu vrátim :) Kika - Blog for smile

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den

Oblíbené příspěvky