RAW detox - recenze

Jaro je ideální dobou pro pořádný detox. Tělu se uleví, nabere novou sílu a minimálně se budete cítit lépe. Například křesťané drží 40 dní před Velikonocemi půst. Nechcete i vy vyzkoušet odlehčenou stravu? A že nevíte, jak na to?
Nakladatelství Synergie před pár dny vydalo knihu, která je jakousi průvodkyní právě detoxem. Autorkou knihy RAW detox je Judita Wignall, kterou zajisté všichni znáte, neboť má na svědomí bestsellery jako Živá kuchyně, cesta ke zdraví či Živá kuchyně snadno a rychle. Nakladatelství tímto děkuji za recenzní výtisk a knihu si můžete zakoupit ZDE.

První kapitola se zabývá RAW detoxem. Není to vyloženě o konzumaci pouze syrových a vitariánských jídel, ale autorkou představená detoxikační strava je založená na nekonzumování zpracovaných potravin, průmyslových olejů, kukuřičného sirupu, umělých sladidel, trans-tuků, glutamátu, umělých příchutí, barviv a konzervantů a geneticky modifikovaných potravin. Myslím si, že takováto strava by měla být normou nejen při detoxikaci, ale pořád ;-).
V knize se mi velmi líbí soupis zdravotních problémů, které jsou znakem zanesení těla toxiny. Z vlastních zkušeností vím, že je dobré detoxikovat tělo průběžně a i při zdravé stravě je dobré alespoň jedenkrát ročně si udělat půst či detoxikaci a právě jarní období je ideální. V době, kdy jsem nebyla těhotná ani kojící jsem pravidelně dělala každý týden jednodenní půst, který mi velice pomáhal a vždy jsem se po jeho absolvování cítila vitálnější a plná energie. Následující den po půstu jsem si dávala odlehčený den ve stylu celodenní konzumace zeleninových šťáv.

Čtyři kapitoly se zaměřují na průvodcovství RAW detoxem a připraví vás opravdu od základu. V první kapitole zjistíte, co to vlastěn RAW detox je, jaké jsou zásady detoxu, že trávení je základem dobrého zdraví a rovněž zjistíte a jak snížit množství toxinů v domácnosti (např. používáním ekologických čistících prostředků - doporučuji značky Yellow and Blue, Ecover či Feel eco; filtrováním vody, používáním netoxické kosmetiky - osobně používám značku Alverde, ale já používám dekorativní kosmetiku minimálně; konzumací bio potravin; čištěním vzduchu; neužíváním plastových výrobků,...).
Druhá kapitola vás má připravit na samotnou detoxikační kůru. Pokud jste nepolíbeni zdravou stravou, tak se dozvíte, které potraviny budete během detoxu považovat. S neobvyklými surovinami vás autorka seznámí. Přiložený týdenní nákupní seznam je dle mého inspirativní, akorát bych zdůraznila, abyste se spíš řídili tím, jaké ovoce a zelenina je právě v sezoně, jinak se vám může nákup pěkně prodražit. Všechny potraviny jsou u nás běžně sehnatelné, s výjimkou mlasých kokosů, které ale seženete v asijských tržnicích (např. v Brně na Olomoucké či v pražské Sapa). Obejdete se ale i bez kokosů ;-).
Zaujala mě autorčina rada, že kupované ovoce a zelenina je vhodné oplachovat výtažkem z grepových jader (Olej z grepových jader prodává např. firma Naděje a stojí okolo 50 Kč).
Rovněž se ve druhé kapitole dozvíte bez kterého kuchyňského vybavení se neobejdete a jaké jsou základy RAW kuchyně.
V kapitole najdete i potravinové doplňky a bylinky, kterými si můžete při detoxikaci pomoci. Pro mě osobně je novinkou zeolit, který se v EU prodává zatím pouze na zevnější užití, protože pro vnitřní užití není schválen. Jedná se o minerální sloučeninu, která vytahuje z těla těžké kovy a toxiny. Myslím si, že sehnatelnou náhražkou by mohl být francouzský jíl, který má podobné vlastnosti.
Kromě potravinových doplňků můžete detoxikaci podpořit i cvičením, kartáčováním suché pokožky, saunováním, klystýry.
Třetí kapitola se zabývá plánováním RAW detoxu - seznamuje s vhodným denním plánem, jak se na detox připravit, jak dlouho ho držet a jaké zřejmě budou první dny detoxu.
Zaujaly mě i dvě verze sedmidenního detoxikačního plánu, kdy první je zaměřen na nízký obsah cukru a je tak vhodný pro lidi, kteří mají problémy s krevním cukrem nebo s kvasinkami a druhý obsahuje nízký obsah tuku.
Čtvrtá kapitola se věnuje samotným receptům. Najdete zde plno tipů na pročišťující šťávy, smoothie, polévky, saláty, hlavní chody a nebojte, jsou tu i dezerty :-).
Osobně mě z receptů nejvíce zaujaly pročišťující šťávy (Šťáva pro ploché bříško, Mix pro zářivou pleť, Nápoj na pročištění ledvin, Mix na proplach jater,....) a s radostí si je všechny vyzkouším.
Knihu rozhodně doporučuji. Líbí se mi jak skladbou, tak množstvím přínosných informací a rovněž nádherným designovým zpracováním.