Čerstvé šťávy z ovoce a zeleniny - recenze

Další recenze je zaměřena na čerstvé šťávy. Pokud si tedy nedokážete už svůj den představit bez odšťavňovače, mixéru a hory ovoce a zeleniny, zbystřete, toto by se vám mohlo líbit.
Knihu od autorky Sarah Cadji "Čerstvé šťávy z ovoce a zeleniny" vydalo začátkem roku nakladatelství Metafora a případně si ji můžete zakoupit ZDE. Nakladatelství tímto děkuji za poskytnutí recenzního výtisku.

Kniha je vytištěna na matném papíře, což mám nejraději. Vzbuzuje to dojem luxusu ;-). Fotky i design je jednoduchý, čistý. Přiblížila bych jej ke knihám Lahodně s Ellou či starším knihám J. Olivera.

Autorka Sarah se začala o zdravější stravu zajímat až poté co jí její hektický životní styl dohnal a ona trpěla depresemi, bolestmi žaludku a totálním vyčerpáním. Zjistila, že i přesto, že navštívila desítky doktorů a brala spousty léků, její zdravotní stav se nelepšil a tak se rozhodla, vzít svoje zdraví do vlastních rukou. Vrhla se do studia knih o dietách, zdraví, načetla stovky článků o potravinách a jako nejvhodnější pro ni samotnou ji přišlo zařadit do jídelníčku syrové, zelené a listové zeleniny v podobě šťáv a smoothie. K tomu i celkově změnila jídelníček. Po roce na této stravě se cítila plná života, nabitá energií a "připravená postavit se s nezměřitelnou vnitřní silou světu". Tato změna ji donutila změnit i zaměstnání a Sarah tak opustila jisté pracovní místo ve finančnictví a otevřela si bar se zeleninovými šťávami v Londýně.
Podle vlastních slov se nikdy v životě necítila lépe, zdravěji, čistší a šťastnější. Důkazem je její fotografie, na které je ve vysokém stupni těhotenství a z fotky vyzařuje obrovské množství radosti a energie.

Kuchařka je rozdělena do dvou oddílů - na šťávy a koktejly (smoothie). Já osobně mám raději čerstvě lisované šťávy, protože smoothie se většinou neobejdou bez banánů (nebo kokosové vody) a já exotické ovoce nevyhledávám.

Začátek knihy je věnován základům odšťavňování - proč jsou šťávy tak důležité, jaký je rozdíl mezi odšťavněním a rozmixováním, popisuje rozdíl mezi přírodními a rafinovanými cukry, prospěšnost syrové stravy a spoustu dalšího. Dále vás seznámí se surovinami, které jsou nejvhodnější k přípravě šťáv - zeleninou, ovocem, kořením a bylinkami.
Výbornou částí knihy je i popis přístrojů a pomůcek, které jsou vhodné pro šťávový životní styl. Najdete zde mimojiné i klady a zápory různých tipů odšťavňovačů.

K samotným receptům. Největší důležitost vidí Sarah ve snídaňových šťávách, které by měly tělo nakopnout po celonočním půstu a měly by tak dodat tělu výživné látky.
Já osobně piji alespoň jeden smoothie koktejl denně, odšťavňuji méně často, neboť se mi po pravdě nechce můj starý odšťavňovač čistit. Ale lenost jsem překonala a zelené šťávy jsem ochutnala a můj favorit je Špenátové dynamo (teď ujíždím na špenátu do všech koktejlů a už se těším na kopřivy, bršlici a další divoce rostoucí byliny) - kombinace okurky, jablka, špenátu, zázvoru a citronu je úchvatná. A těším se na léto, až bude mít zelenina lepší chuť, to bude teprve lahoda.
Následují obědové šťávy a šťávy k večeři. Oceňuji především nekomplikovanost receptů a to, že použitých surovin je minimum a tudíž vynikne chuť jednotlivých součástí.
Zajímavá kapitola se nazývá "Speciální šťávy" a vy tak můžete vyzkoušet šťávu na posílení, čilost, hubnutí, zářivou pleť, protistresovou či na vnitřní klid. :-)
Následující kapitola "Panáky" obsahuje malé nakopávače, které jsou malé obsahem, ale velké sílou. Autorka je doporučuje pít ráno před první snídaňovou šťávou. Obrovskou sílu má např. očistný ze zázvoru, citronu, limety a špetky kajenského pepře. Jen popravdě kvůli trošce šťávy pak muset čistit celý odšťavňovač? To mě dost odrazuje od toho si toto připravovat každý den a raději sahám po klasice - odstáté vodě s citronem. Ale na občasné zpestření proč ne ;-). Pokud si tedy připravuji nějakou šťávu, ráda si před tím dám nějakého panáka na očistu, detox či energii :-).

Druhá část věnovaná koktejlům, která už je pro mě přijatelnější z hlediska každodenní přípravy :-). Koktejly mám ráda kvůli jejich sytosti. Jen, jak jsem podotýkala už na začátku - za nevýhodu považuji tu všudypřítomnou potřebu dávat do všech koktejlů tropické ovoce. Já osobně se ráda inspiruji, ale banány nahrazuji v létě třeba broskvemi, v zimě jablky.
Základem autorčiných koktejů jsou ořechová mléka. Postup na výrobu je uveden v závěru knihy. Naučíte se tak připravovat čerstvá ořechová mléka, která vás vyjdou minimálně na polovinu ceny těch z obchodů, ale mnohdy je cena mnohem nižší. Například mandlové vyjde zhruba na 40 Kč / litr, vlašské na 0 Kč / litr (vlašáky mám domácí), kešu mléko okolo 25 - 30 Kč / litr,.. Pokud vám přijdou ořechová mléka drahá, dají senahradit semínkovími, kdy je cena opravdu přijatelná - sezamové 6 Kč / litr, slunečnicové 3 Kč / litr, makové 5 Kč / litr,... :-)

Knihu doporučuji všem, kteří se rádi inspirují. Je opravdu povedená, stručná, jasná a hlavně nádherná. Jako dárek určitě potěšíte každého, kdo se byť jen trochu zajímá o zdravý životní styl.

Krásný víkend

Vaše Lenča