úterý 30. května 2017

Fuck(t) drsná veganská kuchařka - recenze

Novinka z nakladatelství JOTA. Děkuji za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu si můžete zakoupit ZDE.

Prošlo mi rukama hoooodně kuchařek, recenzí knih jsem napsala už alespoň stovku, ale tohle jsem ještě neviděla. Miluju Jamieho Olivera (jakože fakt bych si ho z fleku nastěhovala dom a můj muž by měl asi radost :-D) a tak musím přidat JO komentář k Thug Kitchen (autoři FDVK)....
"Milí čtenáři, já Thug Kitchen miluju. Ti sráči si neberou servítky, až je to k popukání. A vážně se mi moc líbí, jak jsou zapálení, jak jdou roovnou k věci a jak umí ze základních surovin uvařit dobré a zdravé jídlo. jejich vzkaz čtenářům je prostý: Přestaňte spoléhat na mikrovlnku, přestaňte spoléhat na průmyslově zpracované sračky. Ať jste kdokoli a žijete kdekoli, vypravte se na trh či do lokálních obchodů a s takovým rozpočtem, jaký máte k dispozici, nakupte pár čerstvých ingrediencí a pusťte se do vaření. Takže, Thug Kitchen, přeju vám hodně štěstí a dělejte dál to, co děláte." 

čtvrtek 25. května 2017

Veganem chutně, levně, výživně 4 - Lokální vegan

O tom, že je lokální veganství tou nejekologičtější variantou veganství zřejmě není pochyb. V prvním díle byla zmínka o lokálním veganství a nyní bych chtěla toto téma rozvést trochu podrobněji.

Nejvíce mě pobaví věta, že vegani zatěžují planetu více než masožrouti, protože jí jen samá avokáda, banány a další plodiny dovezené přes celou planetu. Ano, i veganská strava může být ekologicky zatěžující, když budete jíst převážně dovozové potraviny, ale znám spoustu veganů a většina z nich dbá i na ekologický dopad svého stravování a tak povětšinou exotické potraviny zařazují výjimečně.

Celý rok je možné v České republice jíst pestře a lokálně. A navíc i dost ušetříte, protože české jahody v červnu jsou levnější než španělské jahody v prosinci atd.

Co tedy během roku jíst?

Dostupnost obilovin a luštěnin je téměř bezproblémová a proto není potřeba se nijak zvlášť omezovat a vybírat. Osobně jsem přidala typy, které obiloviny a luštěniny se nejvíce hodí pro dané období, ale zařazení do jídelníčku je na vás.

pondělí 22. května 2017

Krtkův dort

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bezlepkové
Bez pšenice
Bez cukru
Bez palmového oleje

Krtkův dort byl asi mým nejoblíbenějším dezertem. Co jsem na veganské stravě, tak jsem jej ale neměla. Vzhledem k tomu, že jediná alternativa nabízená v cukrárnách, kavárnách, piknicích či festivalech je s kokosovou šlehačkou, kterou nemůžu ze zdravotních důvodů, zůstával mi Krtkův dort jen matnou vzpomínkou.
Postupně jsem objevovala různé veganské šlehačky, ale žádná ve mě nevzbuzovala dostatečnou důveru, abych ji použila do tohoto dortu.

Až nedávno, když jsem dělala dort s krémem z irského mechu, napadlo mě, že toto je ono! Že i já vyzkouším a po čase si pochutnám na mém milovaném Krtkově dortu!

pátek 19. května 2017

Veganská / Superfood / Detox kuchyně - recenze

Dnešní recenze bude zahrnovat rovnou 3 novinky z nakladatelství Svojtka a to Veganskou kuchyni, Superfood kuchyni a DETOX kuchyni.
Pro společnou recenzi jsem se rozhodla proto, že knihy jsou dost podobné, jak obsahově, tak tematicky, tak by asi byla pro vás čtenáře nuda číst třikrát během krátké doby to stejné.

Rozhodla jsem se pojmout tuto recenzi trošku jinak a opravdu ji otestovat naplno. Jelikož jsem za poslední dobu dost přejedená stále se opakujících jídel, vypsala jsem si na 14 dní jídelníček, kam jsem zakomponovala 12 jídel z těchto kuchařek a vařila jsem, testovala a ochutnávala.

neděle 7. května 2017

Jáhlový dezert (nejen) pro nejmenší

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bezlepkové
Bez sóji
Bez palmového oleje
Bez cukru
Pro děti 

Dneska jsem Stellince opět připravila jáhlový dezert, který je banálně jednoduchý a přitom se po něm může utlouct. Stačí pouhé 3 suroviny a věřím, že si tuto dobrůtku zamilují i ti největší rýpalové v jídle. Na dezertu oceňuji podobnost s pudingem, přičemž výživová hodnota je mnohem lepší. Díky jáhlám dodáte tělu dostatek kvalitních bílkovin, železa, hořčíku, vápníku, mědi a vitamínů skupiny B. Ořechy (například vlašské, jaké jsem použila já) zas dodají spoustu zdraví prospěšných tuků omega 3, zinku a třeba i vitamínu E. :-)

Suroviny (4 porce po 125 g):

Vegan recepty - recenze

Opět jsem si pro vás připravila pár recenzí nových kuchařek. Dnes vám představuji další český počin od Ivanky Vávrové "Vegan recepty". Knihu si můžete zakoupit přímo na stránkách autorky, která kromě vaření rovněž dělá životní koučku a radí lidem nejen s jejich jídelníčkem a životním stylem. Určitě se na její stránky mrkněte.

Útlá knížečka obsahuje autorčiny nejoblíbenější recepty, které mají neveganům ukázat, že rostlinná strava není náročná, nudná a ani drahá. Knihu, dle slov autorky, Ivanka vydala zejména na popud svých klientů, neboť si přála mít vše potřebné v jednom. A vzhledem k tomu, že se jedná o první díl, můžeme se těšit na pokračování.

čtvrtek 4. května 2017

Čím nahradit maso?

Update 4. května 2017

Článek si po skoro pěti letech zaslouží obnovit. Vzhledem k tomu, že se jedná o jeden z nejčtenějších textů, rozhodla jsem se jej zmodernizovat. Snad zde najedete vše potřebné.

Osobně jsem si prošla za 5 let náročnou cestou, kdy jsem se z občasného masožrouta stala vegankou a i moje "náhražková" cesta byla trnitá. Na začátku jsem o výživě zas tolik nevěděla a bylo pro mě těžké přizpůsobit jídelníček bezmasému stravování a proto jsem "náhražky" masa považovala za nejjednodušší způsob, jak ve stravě nestrádat, co se týče zejména bílkovin. Dnes již vím, že náhražky nejsou potřeba a mnohem lepší je jídelníček postavit na přirozených, neupravovaných potravinách a můj jídelníček (z hlediska bílkovin) tak stojí na každodenní konzumaci luštěnin a pokrmů z nich. Ony "náhražky" máme doma spíše jen na občasné zpestření, nikoli jako každodenní stravu.

Představím vám ale všechny dostupné a mnou známé varianty.